קבורת זאב ז'בוטינסקי בישראל

קבורת זאב ז'בוטינסקי בישראל (ידועה גם כמבצע זאב ז'בוטינסקי חוזר למולדת), שבוצעה בשנת 1964, הייתה אירוע ממלכתי יוצא דופן שהתרחש לאחר עיכוב ממושך ומחלוקת פוליטית חריפה. ז'בוטינסקי נפטר בניו יורק בשנת 1940, ובצוואה שכתב עוד ב־1935 ביקש כי אם תוקם מדינה יהודית ריבונית, יועברו עצמותיו לקבורה בה – אך זאת רק בהחלטת ממשלתה. למרות הקמת מדינת ישראל בשנת 1948, הממשלות בראשות דוד בן-גוריון ומשה שרת התנגדו נחרצות לבקשה זו. בן-גוריון דחה גם את פניית נשיא המדינה יצחק בן-צבי, ובחסות קו מדיניות "בלי חרות ומק"י" מנע את ההכרה הציבורית בז'בוטינסקי ובתנועתו. רק לאחר שפרש בן-גוריון מהחיים הפוליטיים בשנת 1963, שינתה הממשלה את עמדתה, וב־15 במרץ 1964 החליטה ממשלת לוי אשכול על העלאת עצמותיהם של ז'בוטינסקי ואשתו יוענה לישראל.

המהלך כולו נוהל על ידי משפחת ז'בוטינסקי והתנועה הרוויזיוניסטית ונשא את השם "זאב ז'בוטינסקי חוזר למולדת". מסע ההלוויה החל בנמל התעופה בלוד, עבר ברמת גן ובתל אביב, והסתיים בטקס קבורה ממלכתי בהר הרצל, שבו השתתפו ראשי המדינה, הרבנים הראשיים והמוני אזרחים. הקבורה בהר הרצל סימנה לראשונה הכרה ממסדית בדמותו של ז'בוטינסקי כמנהיג ציוני. בקרב אוהדיו נתפס האירוע כציון דרך בתהליך הלגיטימציה הציבורית של מורשתו ושל תנועת חרות, ובמבט לאחור תואר כיום שבו "נולדה חרות מחדש".

קבורת ז'בוטינסקי. מקור: מכון ז'בוטינסקי.
קבורת ז'בוטינסקי. מקור: מכון ז'בוטינסקי.

רקע היסטורי

בשנת 1935, בעודו בגלות מדינית באירופה, ניסח זאב ז'בוטינסקי את צוואתו ובה קבע תנאים ברורים וחריגים ביחס לקבורתו לאחר מותו. הוא לא הסתפק בבקשה להיקבר בארץ ישראל, אלא התנה זאת בשני תנאים מהותיים: קיומה של מדינה יהודית ריבונית, והחלטה מפורשת של ממשלתה היהודית על ביצוע הקבורה. לא מדובר בתנאים טכניים אלא בהצהרה רעיונית עמוקה, שהעידה על עוצמת אמונתו בחזון הציוני המדיני – חזון שרק התגשמותו המלאה תוכל להצדיק, בעיניו, את קבורתו באדמת הארץ.

הצוואה נוסחה בתקופה שבה מדינה יהודית בארץ ישראל עוד נראתה כיעד רחוק. אף על פי כן, ז'בוטינסקי לא הסתפק בדרישה כללית לעלייה לקבר ישראל, אלא דרש שמהלך זה יתבצע רק כאשר תתקיים מציאות פוליטית חדשה שבה לעם היהודי יש שלטון ריבוני על אדמתו, ורק אם ממשלה יהודית תחליט על כך באופן רשמי. בכך הבהיר שאינו מוכן להפוך את מותו לסמל או למופע רגשני של כיסופים לאומיים – אלא להפך: אך ורק כאשר תקום ממשלה יהודית בפועל, ניתן יהיה להעביר את עצמותיו לישראל.

משמעות תנאים אלו הייתה מרחיקת לכת. ז'בוטינסקי, שידע כי ייתכן שלא יזכה לראות את הקמתה של המדינה בחייו, בחר להשאיר לצוואתו תוקף פוליטי וחזוני – תביעה מוסרית כלפי היישוב היהודי ועתידו. גם לאחר מותו ביקש לשמר את עקרונותיו – ריבונות, אחריות ממשלתית, והגשמה לאומית שלמה. בכך, לא רק שלא נתן לגיטימציה למציאות של שלטון זר או ליישוב נטול ריבונות, אלא הפך את עצם קבורתו בארץ למעין "חותם" של הכרה – הכרה במדינה כמדינה, ובממשלה כגוף מייצג לגיטימי של העם היהודי. הצוואה לא רק חידדה את חזונו, אלא גם יצרה תנאי שנועד להבטיח כי מורשתו לא תיהפך לכלי בידי מי שלא חלקו את דרכו או לא היו מוכנים לקבל את יעדיה הגלויים של הציונות.

זמן קצר לאחר מותו של ז'בוטינסקי בשנת 1940 בניו יורק, גברו הקריאות מקרב תומכיו ואנשי תנועתו להביאו לקבורה בישראל. אולם אותם תנאים שהציב בצוואתו הפכו את המשימה לבלתי-אפשרית כל עוד לא התקיימו. כך נותר ז'בוטינסקי קבור בלונג איילנד במשך למעלה משני עשורים, כאשר לא רק מדיניות ממשלת ישראל אלא גם עקרונותיו שלו עיכבו את הבאתו למולדת.

מודעת אבל על מותו של ז'בוטינסקי.
מודעת אבל על מותו של ז'בוטינסקי.

התנגדות דוד בן גוריון להעלאת העצמות

לאחר פטירתו של זאב ז'בוטינסקי בשנת 1940 והבאתו לקבורה זמנית בלונג איילנד, קיוו מקורביו ותומכיו כי מדינת ישראל, לכשתקום, תנהג בהתאם לצוואתו ותורה על קבורתו מחדש בארץ ישראל. ואכן, לאחר קום המדינה, הועלו דרישות רבות להבאת עצמותיו. אלא שראש הממשלה דוד בן-גוריון עמד בסירובו במשך שנים ארוכות, ונקט קו נוקשה ועקבי שהתנגד למהלך, גם נוכח בקשות רשמיות שהגיעו ממוסדות המדינה ומהציבור.

בן-גוריון נימק את עמדתו בטענה עקרונית שלפיה יש להתרכז בהבאת יהודים חיים ולא בעצמות מתים, ואף אמר ש"הארץ זקוקה ליהודים חיים, ולא לעצמות מתים… אין להפוך את הארץ לבית קברות". עמדתו הציבה קו הבחנה ברור, אך בפועל לא נשמרה בעקביות. לאורך שנות ה־50 הובאו לישראל עצמותיהם של מנהיגים ציוניים רבים, ובהם נחום סוקולוב, דוד וולפסון ומכס נורדאו 1. כאשר הועלה הנושא בשאילתה של חבר הכנסת מרדכי נורוק בדצמבר 1951, טען בן-גוריון כי אותם מקרים נעשו טרם קום המדינה או מסיבות יוצאות דופן. כך נבנתה בפועל מדיניות בררנית שנמנעה במכוון מהענקת לגיטימציה לז'בוטינסקי ולתנועתו, חרף מעמדו ההיסטורי.

גם כשפנו אליו אישי ציבור בכירים ממפלגתו – משה שרת, ישראל רוקח ואף נשיא המדינה יצחק בן-צבי – סירב לשקול מחדש את עמדתו. שרת, שכיהן כשר החוץ, הביע תמיכה פומבית במהלך ואף ביקש לזמן את הממשלה לדון בו (אך עם זאת, לא קידם את המהלך כשהוא היה ראש הממשלה בעצמו). ישראל רוקח העלה את הנושא לסדר היום ביוני 1954, אך הדיון התמסמס ונקבע להמשך השנה, אז הוקמה ועדה אך לא התקבלה כל החלטה אופרטיבית. בן גוריון טען כי רק לשני אישים שנקברו מחוץ לארץ יש להעניק את הכבוד של קבורה ממלכתית – הרצל והברון רוטשילד – והוסיף כי "הנהפוך ארצנו לארץ הקברים?" 2.

בין המבקשים נכלל גם יוסף שכטמן, עוזרו הקרוב של ז'בוטינסקי, אשר פנה לראש הממשלה בבקשה ישירה. בתשובתו משנת 1956 חזר בן-גוריון על עמדתו העקרונית, תוך שהוא מדגיש כי הוא "מכבד את ז'בוטינסקי" אך רואה בהבאתו מהלך לא ראוי. מנוסח התשובות ומן ההתנהלות כולה עלה בבירור כי מאחורי עקרונות "שוויוניים" לכאורה, עמדה התנגדות פוליטית עמוקה למורשת ז'בוטינסקי, אשר מנעה ממנו את ההכרה הממלכתית שניתנה לאחרים. כך נוצר מצב שבו דווקא יריבו האידאולוגי המרכזי של ראש הממשלה, אשר תרומתו לציונות הייתה מהותית ומוקדמת, נותר מחוץ להיכל ההכרה הלאומית במשך יותר מעשרים שנה.

שינוי המדיניות

לאחר פרישתו של דוד בן-גוריון מן החיים הפוליטיים בשנת 1963, חל שינוי דרמטי במדיניות הרשמית של מדינת ישראל בנוגע לקבורתו של זאב ז'בוטינסקי. לוי אשכול, שירש את בן-גוריון בראשות הממשלה, שם קץ למדיניות המוצהרת ששללה כל שיתוף פעולה עם תנועת חרות ומפלגת מק"י. בכך התאפשר לפתוח מחדש את הנושא שהודר עד אז משולחנה של הממשלה – העלאת עצמותיהם של זאב ז'בוטינסקי ורעייתו יוענה לקבורה ממלכתית במדינת ישראל.

ב־15 במרץ 1964 קיבלה ממשלת ישראל בראשות אשכול החלטה רשמית המתירה את קיום צוואתו של ז'בוטינסקי. המבצע כולו נוהל בשיתוף פעולה בין בני משפחתו של ז'בוטינסקי ובין אנשי התנועה הרוויזיוניסטית, אשר פעלו יחד לתכנון ולהוצאה לפועל של התהליך. שם המבצע, שנבחר בקפידה ונשא מטען סמלי עמוק, היה: "זאב ז'בוטינסקי חוזר למולדת". לא מדובר היה רק באירוע טכני של העברת עצמות ממדינה למדינה, אלא במיזם תודעתי לאומי שנועד להשיב את אחד ממנהיגי הציונות המרכזיים – אשר נדחק לשוליים הפוליטיים בימי חייו – אל מרכז ההכרה הלאומית במדינת ישראל.

מאמר המחאה של בן גוריון

בתאריך 10 באפריל 1964 פרסם דוד בן-גוריון מאמר נוקב בעיתון "דבר" בו יצא נגד מה שתפס כמיתוס שקרי סביב זאב ז'בוטינסקי, ותקף את עצם הניסיון להעניק לו מעמד ממלכתי עם העלאת עצמותיו לישראל 3. הוא טען כי ז'בוטינסקי לא הבין את הציונות החלוצית, לא האמין בהגשמה עצמית ובכוח עבודה עברית, ולא יצר קשר נפשי עם הארץ. לשם הדגמה, הביא בן-גוריון את עמדתו של ז'בוטינסקי כלפי חיילים משוחררים מן הגדודים, אשר ביקשו להישאר בארץ — עמדות אותן תיאר כלגלוג קר, המתנכר לשאיפת ההתערות בארץ. כן תקף את כתיבתו של ז'בוטינסקי על תל חי, וטען כי לא הבין את משמעות המאבק, ואף התנגד להגנה על הנקודה המבודדת 4.

אולם בחינה מדוקדקת של הטקסטים שבן-גוריון הסתמך עליהם מגלה כשלים מהותיים בפרשנותו. במאמרו "לשחרור גדודינו" (29.8.1919) 5 מתנגד ז'בוטינסקי לשחרור מוקדם של מתנדבים אמריקאים, אך לא בשל התנכרות לארץ — אלא מתוך דאגה ישירה לקיום הגדוד ולמורל מתנדבי הארץ, שנותרו לשאת בנטל בגדוד "הראשון ליהודה". הוא מדגיש שאין לפגוע באחידות המחויבות בצבא, ומזהיר מפני השפעות פסיכולוגיות של שחרור חלקי. לא היה מדובר בדחייה של המתנדבים, אלא בדרישה למילוי מלא של שליחותם הצבאית.

גם במאמריו על הגליל העליון, "מתולה ודשנל" (22.1.1920) 6 ו"הגליל העליון" (20.2.1920) 7, גילה ז'בוטינסקי עמדות מורכבות. הוא התנגד בתוקף לחלוקת הגליל בין אזורים בריטיים וצרפתיים, טען שעל כל ארץ ישראל לחסות תחת שלטון בריטי, והביע ביקורת כלפי תפיסות נאיביות על שוויון עמים או על יכולת המקומיים לנהל שלטון עצמאי בשלב זה. מאמרו מ-20 בפברואר אמנם מסתייג מהמאמץ הצבאי להגן פיזית על יישובים מבודדים בגליל, אך לא משום אי אמונה בציונות המעשית – אלא מתוך תפיסה צבאית מפוכחת, לפיה כוח ההגנה הקיים אינו מסוגל לעמוד בפני התקפות.

יתרה מכך, בן-גוריון עצמו נמנה עם התומכים במדיניות התעת'מנות בתקופת מלחמת העולם הראשונה והיה עיוור לחלוטין לקריסה המתקרבת של האימפריה העות'מאנית 8, כאשר ז'בוטינסקי כבר ניסה להקים לגיון עברי תחת פיקוד בריטי יחד עם יוסף טרומפלדור 9. בעוד תנועת הפועלים האמינה בתחילה בחשיבות הגרילה, רק בדיעבד היא אימצה את רעיון הצבא הסדיר. בהיפוך היסטורי מרתק, הארגון שז'בוטינסקי הקים במהלך פרעות תר"פ — ההגנה — עבר לשליטת תנועת הפועלים לאחר שהוא נכנס למאסר 10, והוא עצמו הקים את האצ"ל, שפעל בלוחמת גרילה.

כך, ביקורתו של בן-גוריון לקתה בהצגת חצאי אמיתות ובהשמטת הקשרים מהותיים. מאמריו של ז'בוטינסקי מצביעים על שיקול מדיני-רציונלי ולא על התנכרות, על ריאליזם מדיני ולא על רפיון מוסרי. דווקא בן-גוריון, שדבק באימפריה המתפוררת בזמן המלחמה, תקף מאוחר יותר את ז'בוטינסקי כלא מציאותי — אך עשה זאת בניגוד מוחלט לעובדות ההיסטוריות, ולעיתים תוך סילוף מובהק של עמדות יריבו.

הויכוח והניגוד נמשך / דוד בן גוריון

אין לפקפק בסמכותה של הממשלה לסייע למשפחה בהעלאת עצמות ז'בוטינסקי. אבל קשה להסכים להסברה שניתן לדבר במאמר המערכת ב"דבר" מיום 5.4.64 בענין בנו זה. אם בנו של ז'בוטינסקי משתדל להטמין עצמות אביו בארץ ולעשות הדבר ברוב פאר, הרי זה רצון משפחתי וכיבוד אב שאי אפשר להתיחס אליו אלא בהבנה ובאהדה. אבל אין זה מקרה שהפניה הראשונה לראש הממשלה בענין זה באה ממנהיגה של "חירות" ולא מצד פרופ' ערי ז'בוטינסקי. ורק תמים לא יבין שהדבר נעשה במטרה מפלגתית: להעלות קרן ה"מנהיג" ומפלגתו "חירות" באמצעים המנוסים המקובלים בידם – הפגנות ופרסומת אמתית או כוזבת, ומכיוון שהממשלה נרתעה מהתביעה לערוך לוויה "ממלכתית" לעצמות, מנסה עכשיו מפלגת "חירות" בעזרת שיירי הרוויזיוניסטים לארגן לוויה "עממית".
מכיוון שז'בוטינסקי נפטר לפני כעשרים וארבע שנים יש רק מעטים בארץ היודעים מה היתה רמותו האמיתית ומעשהו של המנהיג הרוויזיוניסטי, או כפי שהאדון בגין קורא לו "מורה הדור". והיינו פטורים מטפל בעבר רחוק, אילו לא היתה קיימת מפלגה בארץ אשר לא רק ממשיכה בכל הנפסד והקלוקל שנמצאו במפלגה הרוויזיוניסטית – אלא מוסיפה עליהם כהנה וכהנה, ואין זה אלא פגיעה קשה באופיה החלוצי של תנועת הפועלים בארץ כשכותב מאמר מערכת ב"דבר" – עתונה של הסתדרות פועלי א"י "המעמדית", הטעונה "שבירה" – עושה מלאכתה של מפלגת "חירות".
אולי זה מקרה בעלמא ואולי לא. שבאותו יום שמפלגת "חירות" הריעה בתרועה גדולה כדרכה על ההחלטה הגואלת וההיסטורית של ממשלת ישראל לסייע למשפחת ז'בוטינסקי בהעלאת עצמותיו, באותו יום אירגנה מפלגה זו בהסתדרות העובדים "המעמדית" "סיעת תכלת לבן", שמתפקידה להוריד "הדגל האדום" מהסתדרות זו.
כותב הטורים האלה אינו רואה בדגל האדום כשהוא לעצמו קדושה עליונה, כשם שאינו רואה בשקל ציוני שנפוץ בחו"ל בקרב יהודים מתבוללים בפועל והמתכחשים לשיבת ציון כעיקרו של הרעיון הציוני – כל קשר עם הרעיון כפי שהגו אותי יוצרי ההסתדרות הציונית וחלוצי הגשמתה בארץ -הרעיון של שיבת ציון. וכש"המנהיג" של חירות מכריז על ירידת "הדגל האדום" בהסתדרות העובדים אין הוא מתכוון לבד האדום – אלא לערכי תנועת הפועלים הארצישראלית, כפי שנקבעו למעשה על ידי חלוצי העליה השניה ונתגבשו במפעליה ודרכה של הסתדרות העובדים, ומטרת "סיעת תכלת לבן" היא לעקור ערכים אלה מישראל, וזהו הדבר היחיד המשותף בינה ובין "מורה הדור".
תורת מנהיגה של "חירות" גרועה ונפסדת פי כמה מתורתו של "מורה הדור", אבל נדמה לי שטועה כותב מאמר המערכת בקביעתו, כי הוויכוח שניטש בין תנועת הפועלים החלוצית בארץ ובין ז'בוטינסקי החל רק במחצית השניה של פעולתו.
פועלי א"י נפגשו עם ז'בוטינסקי בימי מלחמת העולם הראשונה בגדודים היהודים, וביסודם ובאופיים של גדודים אלה בא לידי ביטוי בולט ראשון הניגוד בתפיסה המדינית של ז'בוטינסקי ושל אנשי העליה השניה ותנועת הפועלים הציונית הסוציאליסטית, בלגיון היהודי היו שלושה גדודים: אחד שבא מאנגליה, וגויס בכפיית הממשלה מתוך נתינים יהודים זרים החיים בבריטניה, ורק בודדים בגדוד זה היו מתנדבים, אחד מהם היה ז'בוטינסקי, והקמת גדוד זה היתה בעיקר פרי יזמתו ופעולתו העקשנית של ז'בוטינסקי. והיו שני גדודים של מתנדבים. אחד שבא מאמריקה וקנדה (וגם מספר לא רב מארגנטינה) ואחד שהוקם בארץ, שני גדודים אלה הוקמו על ידי תנועת הפועלים הציונית הסוציאליסטית: באמריקה על־ידי "פועלי ציון", שבתוכם היו גם שני גולים מהארץ, והשני – ע"י ראשי תנועת הפועלים בארץ: אליהו גולומב, דב הוז, ברל כצנלסון, רחל ינאית, שמואל יבנאלי. "השתתפות היהודים עצמם בכיבוש הארץ ובריכוז כוח עברי של רבבות מתנדבים מן הארץ וחו"ל נראתה אז (בימי הצהרת בלפור) למתנדבים כתשובה היחידה שהישוב היהודי והעם העברי יכלו לתת להכרזת בלפור. בדביקות ובהתלהבות בלתי מצויה החלה אז תעמולת התנדבות שקראה למסירות נפש ולהבטחת הכיבושים הדיפלומאטיים הציוניים ע"י פעולה עצמית, על ידי פתיחת העליה דרך ההתנדבות ועל ידי יצירת כוח עצמי בארץ" – כך מספר אליהו גולומב ב"קונטרס" שמ"ד שמ"ז.
בערב פסח תרע"ח (1918) בא ז'בוטינסקי לארץ, וזמן קצר לאחר הפסח בא ווייצמן בראש ועד הצירים. א. גולומב, שמילא אחד התפקידים המרכזיים בתנועת ההתנדבות מספר על היחסים עם שני אלה.
"בראש תנועת ההתנדבות עמדו אז חברים צעירים, חדשים בציבור, אשר הנהגת תנועה כזו הייתה למעלה מכוחם. הם התגעגעו יחד עם כל התנועה למנהיגים יותר מקובלים, מוכשרים וראויים מהם. התקוות נתרכזו אז בז'בוטינסקי, אולם הוא הכזיב במידה רבה כבר עם הפגישה הראשונה שלו עם המתנדבים הארצישראליים, את התקוות שתלו בו. – ז'בוטינסקי נשאר זר למתנדבים, כי ההתנדבות וגורמיה היו בעצם זרים לו, הצורך של ההגשמה האישית ושל ההשתתפות העצמית של היהודים בשחרור עצמם לא היה חשוב לגבי ז'בוטינסקי. גם ההתעוררות העממית להקמת כוח עצמי לא היתה לו עיקר, כי הוא לא האמין בה: ענין הגדודים היה חשוב בעיניו כמאניפסטציה פוליטית, כגורם שיובא בחשבון בועידת השלום, וזה לא צדה את לב המתנדבים, לא זה היה היסוד שלשמו נתעוררה ההתנדבות. יחסים יותר נפשיים נקשרו בין תנועת המתנדבים ובין וייצמן אשר בא בראש ועד הצירים זמן קצר לאחר חג הפסח תרע"ה (1918) – הוא ידע להעריך את הגורמים הנפשיים ואת השאיפות הפנימיות של ההתנדבות ועזר למתנדבים לטוות את החלומות על ההשתתפות הממשית בכיבוש הארץ ועל יצירת תנועת מתנדבים רחבה בעם, אשר תביא לארץ גדוד צבא ועבודה עוד בימי המלחמה" (קונטרס שמ"ו).
בשאלת הלגיונרים המשוחררים נתגלה הקרע הראשון בינינו, שליחי תנועת הפועלים בגדודים המתנדבים, ובין ז'בוטינסקי. זה לא היה קרע על רקע סוציאלי, אלא ניגוד עמוק הנובע מתוך הבדל פרינציפיוני בתפיסה הציונית, ניגוד בין ציוניות של הגשמה עצמית ועבודה חלוצית ובין ציוניות של מדיי צבא והפגנה פוליטית.
ב"חדשות הארץ" (שממנו נתגלגל עתון "הארץ" אחר כך), הופיע ביום 29.8.19 – ג' אלול תרע"ט מאמר של ז'בוטינסקי (בחתימת הפסיבדונים "אלטלינה") שבו נאמר:
"שמעתי כי בין חיילינו העומדים להשתחרר (ממתנדבי אמריקה) יש בשלוש או כארבע מאות הרוצים להישאר בארץ – שמעתי מפי עסקנים רכי לבב, כי יש בזה תועלת רבה אם יישארו פה 300 או 400 צעירים טובים אלה; אין לנו להיות סנטימנטלים. הצעירים האלה שכולם אוהבים כל כך את הארץ, יוכלו לשוב הנה בעוד שנה ואז ימצאו תנאים יותר טובים להתנחל, סוף סוף יש רבבות צעירים טובים בפולין ובגליציה -ובכל זאת כבר הורגלנו והשלמנו עם הרעיון המעציב, כי צריכים הם לחכות. יחכו גם אלה. צר לי עליי הם, אבל סוף סוף יותר נעים לחכות באמריקה מאשר בפולין – או מאשר באוהל המחנה על חולות המדבר".
בטון זה של בון והתנכרות כתב אדם שהכריז על עצמו כאבי הגדודים, על חבריו בצבא שהתנדבו ובאו מעבר לים למסור נפשם על שחרור הארץ. ועל מה יצא כל הלגלוג הזה? על החטא שחטאו בסירובם לעזוב את הארץ.
כמה זרות רעיונית נתגלתה ביחס זה לשאיפת הליגיונרים להתערות בארץ.
מה שלא הבין ז'בוטינסקי הבין עסקן אחר של הגדוד, שאף הוא לא היה פועל, אבל היה חלוץ בעצמו ומתיישב ברחובות והיו לו קשרים פנימיים את הארץ וידע להעריך את תנועת ההתנדבות והבין נפש הלגיונרים הרבה יותר מז'בוטינסקי. זה היה משה סמילנסקי האכר, מהאכרים הבודדים שהתנדבו לגדוד הארצישראלי.
וכה כתב סמילנסקי ב"חדשות הארץ" מיום י"ד באלול תרע"ט: "המשתחררים האמריקנים צריכים להיענש על שאינם חושבים כמר אלטלינה (ז'בוטינסקי). האמנם לא ירגיש מר אלטלינה, הדואג כל כך לקיום הגדודים, כי דווקא היחס הזה הוא אחד הגורמים להתנוונות רעיון ההתנדבות הגדול? – מר אלטלינה הבין את רעיון הגדוד ככה, ואחרים הבינו אחרת. יש אשר קסם השחרור לקח שבי את לבם, ורק התקוה לתת גם את דמם כופר הגאולה נתנה כובד להתנדבותם. יש כאלה אשר חשבו, כי להכרזת בלפור לא יהיה ערך מוחשי אלא אם תיכבש הארץ בעזרת הצבא העברי ותישמר על ידיו – יש אשר ראו את ההתנדבות כהמשך לעבודת החלוצים הישובית וכמעבר מתקופת עבודה אחת לתקופת עבודה חדשה. יש אשר ראו בה את האמצעי היחיד בזמן הזה להביא יסודות חדשים לארץ. ויש אשר ראו אותה כהתחלה וכגרעין של מיליציה עברית. כל אלה לא ראו את הגדודים כמטרה לעצמה כי אם באמצעי למטרה. ואשר לארצישראלים – אך לשוא טרח מר אלטלינה את כל הטורח הזה. הם אמנם אינם זקוקים לאפוטרופסות של מישהו. כור העוני אשר נצרפו בו בארץ במשך שנים, וזה שמו "עבודה עברית" הכשירם והתקינם להחליט את החלטותיהם מתוך הכרתם העצמית בלי כל סיוע ובלי כל השפעה מבחוץ: את אשר תגיד להם הכרתם הפנימית אותו יוכלו לעשות. ואת אשר תטילו עליהם כחובה – אותו לא יעשו ואותו לא יוכלו לעשות. כאלה הם ולא אחרים".
דברים אלמנטריים אלה היה סמילנסקי "האכר" צריך להסביר לז'בוטינסקי "המדינאי". ואם בשאלת הישארות הלגיונרים בארץ נתגלה הקרע הראשון בינינו ובין ז'בוטינסקי – בהגנת תל־חי נתגלה הקרע השני.
לאחר גמר פעולות המלחמה הצבאיות בא"י ובסוריה, פינה הצבא האנגלי, על פי הסכם עם הממשלה הצרפתית, את סוריה וצפון א"י, שבה היו ארבעה ישובים יהודים: מטולה, כפר גלעדי, תל חי (שני קבוצים) וחמרה, צרפת לא הספיקה עדיין לכבוש את השטח הפנוי, ובצפון הארץ החלו מהומות ותגרות בין שבטי הבדויים מעבר הירדן ובין הערבים הנוצרים שתמכו בצרפתים. ארבע הנקודות היהודיות בצפון הארץ נכללי מקודם באזור הצרפתי. התקפות הבדויים לא היו מכוונות בתחילתן נגד היהודים, אולם במצב האנרכיה היה יסוד לחשוש שסוף סוף תגע הרעה גם ביהודים, למרות נקיטתם בנייטראליות גמורה כלפי שני הצדדים המתגוששים.
הידיעות המדאיגות מהגליל העליון נתרבו. בקונטרס כ' (מיום י"ח טבת תר"פ) הופיעה קריאה מאת אהרון שר, חבר קבוצת כנרת, בשם "למשמר", ובה נאמר: "אנו מוכרחים להושיט יד עזר לנקודות "הצפון הרחוק" – לא צבא כיבוש החי על חרבו נחוץ לנו כי אם מחנה עובדים שידעו אמנם גם להחזיק בשלה. דרוש לנו עובד שידע גם להגן על מחרשתו ולא לחרוש בה לבד".
לא כך חשב ז'בוטינסקי. במאמר ביום ז' שבט תר"ף הנקרא בשם "מתולה ודישנל", שנתפרסם ב"הארץ", ניסה ז'בוטינסקי להוכיח שבחירת הנשיא החדש בצרפת, דישנל, הידוע בפרצופו הריאקציוני, הוא לטובתנו, כי נשיא כזה ידע דווקא מה לעשות לערבים הפראים, ו"מתולה" (ז"א הגליל העליון) יכולה לשקוט על מכונה בשלום.
אהרון שר מקבוצת כנרת לא סמך על דישאנל – והלך להגן בעצמו על נקודות הצפון, אתו הלכו עוד חברים מכנרת. ביום ו', י"ז שבט, התנפלו בידואים על החורשים בשדות תל חי. כעשרה חברים יצאו מיד לעזרת המותקפים. אהרון שר עם עוד שנים היו הראשונים. האש מצד הבדואים התחזקה. כדור פילח את גופו של שר. הרופא בתל-חי הגיש לו תיכף עזרה, אך ללא הועיל. כעבור, חצי שעה מת.
הוועד הפועל של "אחדות העבודה" – לא זו שנקראת עכשיו בשם זה, אלא "אחדות העבודה" המקורית, שבראשה עמדו ברל כצנלסון, יצחק בן-צבי, שמואל יבנאלי, שהיו כולם מתנדבים בגדודים: בן־צבי בגדוד האמריקני וברל ויבנאלי בגדוד הארצישראלי, – הוציא מיד קריאה לעזרת הגליל" (קונטרס כ"ו, לי שבט תר"ף). ביפו נקראה בשבת. כ"ה שבט, אספת אזכרה לאהרון שר ולאחר דברי החברים נתקבלה החלטה זו:
"האסיפה מכריזה על החובה להגן על עמדותינו בגליל ולחזק את מקומות ישובנו שם, האסיפה מכריזה, כי הגנה זו אפשרית ע"י הכנסת כוחות עבודה במספר גדול לגליל התחתון והעליון, ודורשת מאת הוועד הפועל הציוני להקציב ולהמציא את האמצעים הדרושים לביצור הגליל במאות אחדות של עובדים חדשים".
כעבור ימים אחדים הופיע ב
"הארץ" מאמרו של ז'בוטינסקי בשם "הגליל העליון" (א' אדר תר"ף):
"לשים קץ למה שמתהווה באיזור הצרפתי של הגליל העליון – אין זה בידינו, אבל בידינו לשים קץ לתרדמתו של הקהל העברי בארץ ובחוץ, בפני החזון הלז. אין זאת אומרת כי מסכימים אנחנו לנוסחאותיה של אספת הספד, שנקראה ביפו לזכר המנוח שר: הנוסחאות האלה – הן פרק לחוד: הן טובות או גם גרועות. וההבדל לא בעצם האמצעים שהוצעו שמה, כי אם במטרה: הגנה – או הפגנה? אם מטרת הגיוס המוסרי שהוכרז ביפו הוא הגנה על עמדותינו לבל תהרסנה, אז אין לאמצעים אלה כל ערך מעשי. – ענין אחר לגמרי, אם המטרה היא הפגנה, לצאת ולמות. אם צריך, ובזאת לאשר ולקבל את זכותנו. אז כמובן, הגיוס המוסרי הוא אמצעי מתאים. רק אחת צריך לדרוש מכל מתנדב: שידע את כוונתו. וטוב שידע גם זאת: ערכו הפוליטי: השפעתו המדינית של מות קדושים בימינו אלה נפל עתה הרבה מזה שהיה בימי המלחמה. אז היו מתחשבים בדם והכירו בו כעין סגולה מזכה, מקנה זכויות. אך מאז עברו כשנה ורבע, והעולם הורגל בדם הנוזל בלי שיטה… העמדה שצריכים אנו להגן עליה איננה מתולה ותל חי, היא כל הגליל הצפוני. תביעתנו זו נקבעה מכבר, וידועה היא לכל העולם הפוליטי: ארץ ישראל בשלמותה מדינה אחת וכולה תחת מחסה אנגליה – מחסה אנגלי על כל טפח וטפח של אדמת ארץ ישראל. מחסה אנגליה לא מפני שנהפכנו פתאום לפטריוטים אנגלים או אימפריאליסטים אנגלים, אלא מפני שמחסה אנגליה, למרות כל ההפתעות שראינו פה, עודנו בעינינו כסמל לגורלה ההיסטורי של הארץ, ולטובת הרעיון של מחסה אנגליה "מפגינים" עתה, שלא מדעתם ובעל כרחם, גם השודדים המזוינים שהרגו את שר ושרפו את חמרה – מחוץ לאיזור האנגלי".
על עמדה זו של ז'בוטינסקי ענה ברל כצנלסון, ששרת כז'בוטינסקי בגדודים היהודים, בקונטרס כ"ו. ג' אדר תר"ף:
"הסופר בעל המאמרים הראשיים ב"הארץ" (ז'בוטינסקי) הוא אדם מדינאי, וכשהוא מדבר, לכאורה, אלינו בלשוננו, הרי זה רק דבר שבצורה, מין מאַניארה של דיבור, בעצם הדבר מופנים פניו מבעד האשנב של "הארץ" – החוצה. אל מול פני העומדים מעבר לחומה, אל שליטי העולם. ואליהם הוא מדבר נכבדות. וכאדם שהינהו בן בית אצל כל מיני ענינים וחשבונות מדיניים, ראה הוא הפעם להזהיר אותנו ולהודיע לנו כי "ערכו הפוליטי, השפעתו המדינית של מות קדושים בימינו אלה נפל עתה הרבה מזה שהיה במלחמה". הוא היודע ועד כי "אז היו מתחשבים בדם -אך מאז עברו כשנה ורבע", והקורס ירד פלאים. כזה, כנראה, יש לפתור את החזיון, שנראה לכתחילה תמוה במקצת, כי כל "הענין" על הגליל העליון לא זכה לתפוס יותר משתי שורות וחצי ב"ידיעות אחרונות" של "הארץ" בשם "נהרג יהודי". אולם הסופר עצמו אינו מסתפק כנראה בידיעה זו. והנהו מזדרז ומתעורר אחרי שני חודשים וחצי של דומיה נמרצת – "לשים קץ לתרדמתו של הקהל". בעלי זכרון אמנם, זוכרים ודאי, כי עצם השאלה המדינית של הצפון כבר נפתרה על ידי אותו סופר לפני זמן מה, פתרון קצר, פשוט, ברור, והעיקר מדינאי ממש, במלה אחת לאקונית: דישאנל! כלומר, צרפת החזקה, הכבשנית – מסיגת הגבול – היא תושיענו. אולם אם ערכו של דם אדם יכול להשתנות כל כך במשך שנה ורבע, הייפלא הדבר, כי מסקנות מדיניות, חריפות, ובטוחות, תרדנה מגדולתן. מבלי שבעליהן יכיר בזה במשך מספר שבועות. מה יש לעשות כיום בגליל העליון, ולשם הגליל העליון – את זאת אין הסופר המדינאי טורח לגלות לנו. לא שאלה זו, שאלת האמצעים מעסיקה את הסופר. השאלה היא: "מהי המטרה; הגנה או הפגנה" וכאן אנו שומעים מתוך הבנה מדינית עילאה, כי "להגן על העמדות אי אפשר", כי "אין בידינו כוח לדחות ולהבריח את התוקפים". האומנם פיו של הסופר הוא המדבר אלינו? ככה, כמדומה, היו אומרים לנו לפנים, בימי ההגנה ברוסיה דודינו וזקנינו הטובים! ומנין, לכאורה, חכמת זקנים זו לאדם שהרבה ללמד אותנו, עוד לפני שנה ורבע, על מוסר נשרים ועל גבורת תרמופילי, ועל אותי האנגלי אשר התעקש ולא רצה לוותר על פרוטתו, ותבע כל ימי חייו עד שקיבל את שלו? או אפשר, כי מי שמסוגל למדוד מות קדושים באמת מידה של חשבון מדיני, לא ידע מעולם דבר אחר, מאשר המלה הנערצה – הפגנה? יש כנראה אנשים, אשר אינם יודעים תפארת אחרת מאשר נוצות כובעים, דרבני מגפים וזהב אפולטים – מה יאמר ללבב של אלה דבר אסיפת יפו, אשר לא תואר לה ולא הדר, או קבוצת אנשים, חסרי כל כשרון הפגנה. אשר חמקו להם לעמוד בתל-חי, במקום אשר שום סינמוטוגרף ושום ראפורטר ואפילו שום כתב של "הארץ" לא יגיע. ואיזה זמן בחרו להפגנה דלה זו? כשלטובת הרעיון מפגינים באופן מצוין "השודדים המזוינים שהרגו את שר ושרפו את חמרה". ועושים בעדנו הפגנה כשם שהם העושים תמיד בעדנו גם את ההיסטוריה. הסופר המדינאי אינו אומר למתנדב כי ילך. אינו אומר לו לבל ילך. אבל הוא יודע כי "אחת צריך לדרוש מכל מתנדב: "שידע את כוונתו", כלומר להפגין! האנשים העומדים כיום בכפרי גלעדי, תל חי ומטולה, וגם אלה אשר עלו לשם אחרי אסיפת יפו רשאים לענות ולומר: דרכנו לפנינו. אנשים כנים אנחנו ולא מפגינים. לא התכוונו להפגין לא בלכתנו לגדוד ולא בעבודתנו בכל התנאים, ולא בשמירתנו בלילות. – אנו רוצים בחיים ויודעים את הצפוי לנו בלכתנו, והולכים אנו מפני שאת שליחותנו אנו ממלאים, כי בכבוד הישוב ובנפשו הוא הדבר, כי לא שאלת חלקת אדמה וקצת רכוש יש כאן. כי אם ארץ ישראל. כי העזיבה והנסיגה הן המופת החותך על רפיוננו ואפסותנו, וכי ההוכחה היחידה של זכותנו על ארצנו, על אחדות ראש פינה ומתולה היא בעמידה קשת עורף ונואשת, מבלי הבט אחורנית".
מגיני תל־חי עמדו אז במערכה כפולה: בפני שודדים ובדויים מזויינים מבחוץ, ובפני אדישות מנהיגי הישוב ועסקניו מבפנים. בין כל אלה לא היה אז אף פועל אחד. עדיין לפועלים לא היתה זכות בחירה בשום מושבה ובשום ישוב כללי. רק פועלים ומשוחררי הגדוד האמריקני (שהתנדבו לא על ידי ז'בוטינסקי) נענו לקול הקריאה לעזרת הגליל. ועד הצירים והעסקנים ובעלי ההשפעה והיכולת ביישוב התנכרו למגיניהם הבודדים.
שדה בוקר 6.4.64
.

מסע ההלוויה

מסע ההלוויה של זאב ז'בוטינסקי החל מחוץ לישראל, והפך לאירוע רב משמעות בזירה המדינית, הלאומית והציבורית. בשובו ממקום גלותו ופטירתו בארצות הברית, נחת ארונו של ז'בוטינסקי לחניית ביניים בפריז, בעת שראש ממשלת ישראל, לוי אשכול, שהה שם במסגרת ביקור מדיני. נוכחותו של אשכול בנמל התעופה והעובדה שעבר על פני הארון וחלק לו כבוד רשמי העניקה להבאת הארונות תוקף ממלכתי גלוי. גם נציגי הקהילה היהודית בפריז ופוליטיקאים צרפתים בכירים רבים הגיעו לחלוק כבוד 11, והגנרל פייר קניג אף הצדיע לארון 12.

בהגיע הארונות לישראל הוצבו בכיכר הרברט סמואל בתל אביב, עיר שבה פעל ז'בוטינסקי בתקופות שונות ובעלת משמעות סמלית עבור ממשיכי דרכו. המוני בית ישראל נהרו למקום לחלוק כבוד אחרון למנהיג. התור הארוך של אזרחים, אשר ביקשו לעבור על פני הארונות, השתרך לאורך הרחובות עד כיכר המושבות – ביטוי עוצמתי לשינוי שחל ביחס הציבורי אליו. רבים מן הנוכחים היו תומכים ותיקים של ז'בוטינסקי, שעד כה נאלצו להסתפק בתמיכה פוליטית שקטה וחשאית, ועתה יכלו לראשונה להזדהות בגלוי. אחרים, ובהם עולים חדשים מצפון אפריקה, נחשפו לראשונה לסיפור חייו ולתרומתו של האיש למפעל הציוני, והביעו את הזדהותם.

גנרל פייר קניג מצדיע מול ארונותיהם של זאב ז'בוטינסקי ושל יוענה ז'בוטינסקי המכוסים בדגל ישראל. צילום: דניאל פרנק.
גנרל פייר קניג מצדיע מול ארונותיהם של זאב ז'בוטינסקי ושל יוענה ז'בוטינסקי המכוסים בדגל ישראל. צילום: דניאל פרנק.

טקס הקבורה

טקס הקבורה של זאב ז'בוטינסקי התקיים בכ"ט בתמוז ה'תשכ"ד – 9 ביולי 1964 – בהר הרצל בירושלים והיה אחד האירועים הממלכתיים המרשימים בתולדות המדינה הצעירה. החלקה שנבחרה עבורו ועבור רעייתו יוענה לא הייתה בחלקת גדולי האומה הרשמית אלא חלקה ייעודית שהוקמה במיוחד בסמוך לשביל הגישה לקברו של הרצל, מול גן האומות ומשקיפה אל בנייני יד ושם. הבחירה הזו נשאה מסר סמלי של קירבה לאב הציונות לצד שמירה על ייחודו של ז'בוטינסקי ומקומו הנפרד בהיסטוריה הציונית.

הטקס עצמו התקיים בנוכחות ממלכתית רחבה ומכובדת. בשורות הראשונות עמדו נשיא המדינה זלמן שז"ר, יושב ראש הכנסת קדיש לוז, סגן ראש הממשלה אבא אבן, נשיא בית המשפט העליון יצחק אולשן, הרבנים הראשיים איסר יהודה אונטרמן ויצחק נסים, הרב הצבאי הראשי שלמה גורן, ראש עיריית ירושלים מרדכי איש-שלום, יוסף שכטמן ויו"ר תנועת חרות מנחם בגין. מעל החלקה הוקמה רחבה ובמרכזה במה מיוחדת לנואמים ולמכובדים, מה שאיפשר למסגר את האירוע כטקס ממלכתי של הכרה והוקרה.

ההלוויה לא הסתפקה בהיבטים פורמליים בלבד, אלא לוותה גם בסמלים לאומיים שנועדו לשלב את דמותו של ז'בוטינסקי במורשת הלאומית. על גבי ארונותיהם של זאב ויוענה ז'בוטינסקי פוזר עפר ממקומות מקודשים ומוקדי זיכרון ציוניים: קבריהם של שרה אהרנסון ויוסף טרומפלדור, קברו של שלמה בן־יוסף, קברות חיילי הבריגדה העברית שנפלו באירופה, עולי הגרדום, חללי הפריצה לכלא עכו, ספינת אלטלנה, וכן מאדמות הר הזיתים והר ציון. השילוב הזה ביקש לחבר את ז'בוטינסקי אל שורשיה של ההקרבה הלאומית ולעגן את זכרו בלב הסיפור הציוני כולו, לא כמנהיג זר אלא כחלק בלתי נפרד מתולדות התחייה היהודית בארץ ישראל. לאחר הצבת הארונות מעל לקבר הפתוח, הוסרו החרב והדגלים על ידי בכירי התנועה והועברו למשמרת במכון ז'בוטינסקי. יחידת צה"ל דגלה את נשקה והארונות הורדו לקברם. מעליהם כוסו הארונות בלוחות והקבר נסתם.

את סיום הטקס חתמו תפילות ואמירת פרקי תהילים, ובהם מזמור קמ"ד, קדיש ו"אל מלא רחמים". בית"רים ומשלחות הניחו זרים, ולאחר מכן הושר המנון המדינה "התקווה". הטקס בהר הרצל היה הרגע שבו הפכה הבאת עצמותיו של ז'בוטינסקי ממחלוקת רבת שנים לאירוע ממלכתי שבו השתתפו כל זרועות השלטון והחברה בישראל, והעניקו לו ולמפלגתו הכרה רשמית.

קברי בני המשפחה בחלקה

בחלקת הקבורה שהוכשרה עבור זאב ז'בוטינסקי בהר הרצל, נקברו גם בני משפחתו הקרובים, בהתאם לרוח ההנצחה שנועדה לשמר את זכרו לא רק כמנהיג לאומי אלא גם כדמות משפחתית. לצדו נטמנה רעייתו, יוענה ז'בוטינסקי, שנפטרה גם היא מחוץ לגבולות הארץ.

בשנת 1969 נוסף אל החלקה גם בנם, ערי ז'בוטינסקי, לאחר שתרם את גופו למדע. כמעט עשור לאחר מכן, בשנת 1978, נפטרה אשתו של ערי, אביבה ז'בוטינסקי, והיא נקברה לצידו.

תגובת הציבור והשלכות ציבוריות

ההלוויה הממלכתית של זאב ז'בוטינסקי, אשר נערכה ביולי 1964, עוררה הדים רחבים בציבור הישראלי והייתה לאירוע רב־עוצמה מבחינה רגשית, פוליטית והיסטורית. אלפי אזרחים נהרו להשתתף במסע ההלוויה, ובהם תומכים ותיקים של תנועת ז'בוטינסקי, אנשי אצ"ל ולח"י, מצביעי חרות, תומכי מנחם בגין ואזרחים מן השורה. רבים מהם היו במשך שנים ארוכות חשופים להכפשות, הדרות והוקעות מצד ההגמוניה הפוליטית השלטת, ועתה מצאו את עצמם חלק מאירוע ממלכתי בו הוענקה לגיטימציה פומבית למנהיגם ההיסטורי 13.

עבור הציבור הרחב, ובמיוחד עבור קהלים שמעולם לא נחשפו לדמותו ופועלו של ז'בוטינסקי, הייתה ההלוויה רגע של גילוי. רבים למדו לראשונה על היותו ממייסדי הכוח הצבאי היהודי לצד יוסף טרומפלדור, על תרומתו להקמת ההגנה בירושלים (ובכך אחראי ישיר להקמת צה"ל), חזונו בנוגע להקמת מדינה יהודית, אזהרותיו מפני השואה והמאבק הפוליטי שניהל למען עלייה יהודית והגדרה ציונית מפורשת. בכך, זכתה דמותו של ז'בוטינסקי לחשיפה והכרה שמעולם לא הוענקו לה במסגרת הממסד הממלכתי עד לאותו רגע.

עוצמת ההשתתפות הציבורית לא נבעה רק מהוקרה לז'בוטינסקי, אלא גם מהתחושה של תיקון עוול היסטורי והכרה מאוחרת בזרם פוליטי שלם שהודר במשך שנים. תומכי תנועת חרות, שבמשך עשרות שנים פחדו להזדהות בגלוי, חוו את ההלוויה כרגע של אמנציפציה פוליטית וסמלית. אזרחים שהורגלו להביע תמיכתם בקלפי בלבד, הרשו לעצמם לצאת לאור, ובכך שינו את מאזן הנראות הציבורית. רבים מהנוכחים היו עולים חדשים מצפון אפריקה 14, שמצאו באירוע הזדהות עם דמותו של מנהיג יהודי גולה ונרדף, שגם לאחר מותו עוכבה חזרתו למולדתו בשל שיקולים פוליטיים, מה שהתחיל תהליך ארוך של חיבור בין עדות צפון אפריקה למפלגת חרות, שבהמשך תהפוך למפלגת הליכוד.

במבט לאחור, תואר האירוע כיום שבו "נולדה חרות מחדש" – יום בו המעמד הממלכתי שניתן לז'בוטינסקי הפך לסוג של לגיטימציה ציבורית רחבה לדרכו הרעיונית ולממשיכיה. העלאת עצמותיו הפכה לא רק למחווה כלפי אדם אלא לציון דרך פוליטי שסימל שינוי בתודעה הציבורית ובמעמד של מחנה שלם בישראל 14.

העלאת ארונות כחלק מהמיתוס הציוני

העלאת ארונותיהם של מקס נורדאו, בנימין זאב הרצל וזאב ז'בוטינסקי לישראל זכתה לסיקור עיתונאי נרחב והפכה למקרה בוחן מובהק להבנת יחסי הגומלין שבין זיכרון קולקטיבי, ריטואלי אבלות והנרטיב הציוני בעיתונות העברית 15. במוקד ההתרחשות עמדו שלושה אירועים – העלאת עצמות נורדאו ב־1926, הרצל ב־1949 וז’בוטינסקי ב־1964 – שסוקרו בכלי התקשורת במשך שבועיים לפני ואחרי המועד.

העיתונות נטתה לייצר תבנית שושלתית־היסטורית לדמויות, במסגרת "לינאריזציה של מנהיגים". שלושת האישים הושוו למנהיגים דגולים מהתנ"ך ומהמאות ה־19 וה־20, לעיתים לשם האדרה ולעיתים לשם גימוד. כך, למשל, עיתון הארץ כתב על ז'בוטינסקי: "העברת ארונו של ז'בוטינסקי מניו יורק לירושלים לא תעלה אותו לרמתו של הרצל וגינוני טקס אשר מורגשת בהם מגמת חיקוי, לא יגשרו על המרחק בין הרצל לבין מנהיגי התנועה שבאו אחריו". חרות לעומת זאת ראה בו את ממשיך דרכו של הרצל. מנחם בגין כתב: "פרשת חייו ומלחמתו של הרצל, כפרשת חייו ומלחמתו של גדול תלמידיו ויורשו, מורנו ורבנו זאב ז'בוטינסקי". בדבר נטען כי "רק שני אישים גדולים בתולדות ישראל — שניהם בני יעקב — זכו שהעם המשוחרר יעלה עצמותיהם ארצה: יוסף בן־יעקב ובנימין זאב בן־יעקב הרצל".

בצד ההאדרה המיתית, ניכרה מגמת שימוש בזיכרונות, אפיזודות וסיפורים אישיים, בעיקר במעריב, כחלק מטכניקת "סיפור קטן על איש גדול". כך למשל תואר כיצד "היה זה כמו תשעה באב. כל העיירה נתעטפה בחושך ועלטה. כאילו לקו כל המאורות. כל בית התעטף אבל ובפי כל איש יגון ואנחה. בכל בית כיבו את האורות והדליקו אורות. כל אחד הרגיש כאילו נתייתם הדור כולו", ואיך מרואיין סיפר כי: "עודני נער שהלך עם אביו החרד בחוצות העיר. לפתע, עבר יהודי שני ולחש משהו באוזני אבי. אביו, עליו השלום, נדהם ונעשה חיוור כסיד. רגליו מעדו וכאילו נפל ופרץ בבכי מר. 'מה קרה'? שאלתיו. הוא השיב לי בפשטות: 'הרצל מת'".

נוסף על כך, העיתונות יצרה הבחנה בין "המוות הראשון" לבין "המוות השני" – כלומר, בין מועד הפטירה בפועל לבין רגע ההלוויה בארץ 15. העלאת הארון נתפסה כרגע סמלי של שיבה לקונצנזוס לאומי. חרות ציטט עיתונים אירופיים מ־1904 על מותו של הרצל, כמו פוסישה צייטונג שכתב: "אפילו אלה שאינם מסכימים לציונות, נאלצים להודות כי הרצל פעל בכישרון ובהתלהבות למען המטרה שהיתווה לעצמו".

העיתונות אפשרה לפוליטיקאים ליטול חלק מרכזי בהבניית הזיכרון. דבר העניק את הבמה לבכירי מפא"י, חרות לבכירי הרוויזיוניסטים. נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, ראש הממשלה ונכבדים אחרים הספידו בעיתונים את הרצל ונורדאו. לעומת זאת, העלאת ארונו של ז'בוטינסקי הציפה מתחים אידאולוגיים, בעיקר בין דבר לחרות. קדיש לוז אמר: "אני קורא להגביר את הכבוד ההדדי בין כל חלקי העם גם כאשר הם נתונים במאבקים פוליטיים […] אילו רציתי להקיף את מפעליו לאורך כל תקופת חייו, הייתי ממילא נגרר לויכוח ופולמוס, שאינם הולמים דברי אזכרה, נאמרים מתוך כבוד גדול למנוח […] מצד אחד, חסידים ומעריצים שראו בו מדינאי דגול ומורה הלכה בציונות. מצד שני, מתנגדים השוללים את דרכו ושיטותיו".

מק"י החרימה את הטקס בכנסת. אורי צבי גרינברג כתב ש"רבים היו משונאיו וממגדפיו כי קרא לשינוי תפיסת המושגים בתחייה הלאומית, כקורא למהפכה, ל'ציונות אכזרית'. בכך היה משום ריח גופרית לא־נעים לנחירי השאננים".

מרכיב מרכזי בסיקור היה אקטואליזציה של עבר המנהיגים: תיאורם לא רק כתולדות חיים, אלא כהשתקפות של מאבקים פוליטיים בהווה. הציטוט של דוד בן-גוריון: "רעיון ישן נתלקח בלבו ובכוח אמונתו, קסמי אישיותו ופעליו האדירים נהפך לרעיון חדש, חי ודינאמי המדליק לבבות, מפיח תקווה ואמונה, מפעיל המונים, זוקף קומת־עם, מלכדו, הופכו לכוח מדיני ולגורם בינלאומי", שיקף את מגמת השימוש בזיכרון כאמצעי להנחלת חזון לאומי עכשווי. קרליבך קרא להגשים את חזונו של הרצל: "זכינו לראשית הגשמת החזון. ליד ארונו של חוזה הציונות נשבע מונים
כי לא ננוח ולא נשקוט עד אשר נקבץ את נידחי ישראל ונעלה אותם ציונה, נקים את המולדת לעם ונבנה את הארץ".

ישנם פערים בין העיתונים: דבר הבליט את הרצל, המעיט בז'בוטינסקי. חרות הפך את ז'בוטינסקי לדמות מייסדת. מעריב, על אף אופיו הפרטי, אימץ נרטיב לאומי מגויס ללא שמץ ביקורת. הצפה הציג פרשנות דתית. הארץ ניסה להישאר מאוזן, אך ב־1964 מתח ביקורת על ממדיו הטקסיים של טקס הקבורה של ז'בוטינסקי. העיתונות פעלה ברוח של עיתונות מתגייסת ולא הציעה קריאה ביקורתית על המנהיגים או השלטון. כל אחד מהמנהיגים נבנה כדמות מופת לאומית: הרצל — "חוזה המדינה", ז'בוטינסקי — "המצביא", נורדאו — "הוגה התחייה" 15.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. חוק גודווין הזקן: הקרב של בן גוריון נגד העלאת עצמות ז'בוטינסקי לארץ, באתר בית התפוצות, ‏2019-02-28.
  2. אניטה שפירא, בן-גוריון: דמותו של מנהיג, עמ' 154.
  3. מיכאל בר-זוהר, בן-גוריון, כרך ג, פרק יז, עמ' 1564.
  4. ⁨⁨עיתון דבר⁩, "הויכוח והניגוד נמשך", 10 אפריל 1964⁩.
  5. עיתון ⁨⁨הארץ⁩, "לשחרור גדודינו", 29 אוגוסט 1919⁩.
  6. עיתון ⁨⁨הארץ⁩, "מתולה ודשנל", 22 ינואר 1920⁩.
  7. ⁨⁨עיתון הארץ⁩, "הגליל העליון", 20 פברואר 1920⁩.
  8. גל לירן, התעת'מנות, אתר עלילונה.
  9. גל לירן, טרומפלדור וז'בוטינסקי, אתר עלילונה.
  10. גל לירן, מאורעות תר"פ, אתר עלילונה.
  11. שלמה פרידריך ועוד, התכתבויות בין שלמה פרידריך לחברי חרות על ארגון המבצע, באתר מכון ז'בוטינסקי, ‏1964.
  12. גנרל פייר קניג מצדיע מול ארונותיהם של זאב ז'בוטינסקי ושל יוענה ז'בוטינסקי המכוסים ב-דגל ישראל – טכס ב-נמל התעופה אורלי, פריס, באתר מכון ז'בוטינסקי, ‏1964.
  13. גיל סמסונוב, הבגינים, הוצאת דביר, 2023. פרק כ"ב, עמ' 237.
  14. גיל סמסונוב, הבגינים, הוצאת דביר, 2023. פרק כ"ב, עמ' 238.
  15. ברק בר-זוהר, 'פניו היפות של המוות': סיקור העלאת ארונות מנהיגים בעיתונות העבריתקשר 49, 2017.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back To Top

תפריט נגישות