במהלך שבועות 1942 בזדונסקה וולה היה אירוע של תלייה פומבית, שבו הוצאו להורג עשרה מיהודי הקהילה, כולם דתיים ובעלי מעמד. ההוצאה להורג התקיימה ביוזמת הגרמנים בסמוך לחג השבועות, לאחר מעצרם של שלמה ז'ליכובסקי ותשעה נוספים. הנימוק שנמסר לד"ר יעקב למברג, ראש היודנראט, היה כי הם נידונים למוות על הברחות ועל "פשעים נוספים כנגד האומה הגרמנית", אך לאחר התייעצות עם כומר מקומי, הסיבה הרשמית השתנתה לאשמה של "פזיזות בקבלת עשרת הדיברות" ו"יהירות באמונתם כי הם העם הנבחר". כך הפכו חג מתן תורה וזהותם הדתית של הנידונים לעילה המוצהרת לרציחתם, כהמשך לדפוס שבו הנאצים בחרו במועדי ישראל להפוך אותם לימי חורבן והשפלה.

האירוע נתפס כהמשך ישיר לתלייה הפומבית הראשונה בזדונסקה וולה, בפורים 1942, אז נבחרו עשרה יהודים להיתלות "כנקמה על תלייתו של המן". בשני המקרים אילצו הגרמנים את יהודי הגטו להתכנס בכיכר העיר, והפכו את ההוצאה להורג לטקס המוני שנועד להפחיד, להכאיב ולעצב את חיי הקהילה תחת שלטון הטרור. שבועות 1942 היה לא רק פעולה של ענישה קולקטיבית אלא גם אירוע בעל משמעות סמלית עמוקה: התלייה ביום חג מתן תורה, תוך שימוש במוטיבים דתיים כדי להצדיק את הרצח, הדגישה את הניסיון הנאצי לשבור את רוח היהודים. אולם דווקא כאן בלטה תגובת הנידונים בראשות שלמה ז'ליכובסקי, שבחרו להפוך את דרכם לגרדום למעשה של אמונה קולקטיבית ולביטוי של קידוש השם.

צילום אווירי של זדונסקה וולה, 1939. צילום: לא ידוע.
צילום אווירי של זדונסקה וולה, 1939. צילום: לא ידוע.

רקע היסטורי

הקהילה היהודית בזדונסקה וולה החלה להתגבש בסוף המאה ה־18, ובשנת 1828 נוסדה רשמית לאחר שניתנה לה הזכות להקים בית קברות עצמאי. עד אז נקברו יהודי העיירה בעיר לאסק הסמוכה. במהלך המאה ה־19 נבנו בעיר בית כנסת, בית מדרש ועשרה שטיבלך, ובתקופה זו פעל בעיר רבי אלימלך מנחם מנדל לנדא, הרבי הראשון מסטריקוב. ערב השואה מנתה הקהילה מוסדות דת פעילים, וכן חיי ציבור עשירים ומגוונים. היהודים הורשו לבחור נציג משלהם למועצת העירייה, והחזיקו בעיר כ־70 מפעלי טקסטיל ששימשו בסיס מרכזי לפרנסת הקהילה. לצד הפעילות הכלכלית פעלו סניפים של אגודת ישראל ושל מפלגות ציוניות. רבה האחרון של הקהילה היה הרב יששכר דב בר, בנו של הרב דוד בר, שנספה בשואה יחד עם בני קהילתו.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה וכיבוש פולין בספטמבר 1939, החלו גזרות קשות על יהודי העיר. הגרמנים הרסו את בית הכנסת הגדול והפכו אותו לאורווה, סגרו את מוסדות הלימוד, החרימו רכוש ופינו יהודים מדירותיהם. כבר בימים הראשונים נרצחו יהודים, ובמהלך הזמן הלכה הקהילה ונחנקה תחת משטר הטרור. במאי 1940 הוקם בעיר גטו שאליו רוכזו כ־9,000 יהודים, ובספטמבר אותה שנה נסגר הגטו בגדר תיל. בראש ההנהגה היהודית עמד ד"ר יעקב למברג, אשר ניסה לנהל את ענייני הקהילה תחת מגבלות כבדות. בגטו פעל גם בית משפט יהודי, והיודנראט השתדל להשיג מזון ולדאוג לעבודה עבור תושביו. בהסכמת הגרמנים הופעלו מפעלים לייצור טקסטיל, פרוות ונעליים שסיפקו לצבא הגרמני, ותושבי הגטו העדיפו לעבוד בהם מתוך מחשבה כי הדבר יעניק להם הגנה מסוימת מפני גירוש. כן הותר לקיים חווה חקלאית ציונית, שבה הוכשרו צעירים בעבודת האדמה ותוצרתה שימשה את תושבי הגטו. אולם לצד ניסיונות אלה להמשיך שגרת חיים, הלך וגבר הפחד מהאקציות והגירושים למחנות.

הגרמנים השתמשו בחגים היהודיים כעיתוי מכוון להוצאות להורג, במטרה לפגוע ברגשות הדתיים של הקהילה. התלייה הפומבית הראשונה התרחשה בפורים 1942, כאשר הגרמנים הורו לד"ר למברג לבחור עשרה יהודים שיוצאו להורג "כנקמה על תלייתו של המן". לאחר שניסה להתנגד ואף הציע כופר זהב, נאסר עליו לסרב ונאלץ להודיע לנידונים על גזר דינם. ביום חג הפורים, 3 במרץ 1942, רוכזו אלפי יהודים בכיכר העיר והובאו עשרת הנידונים, אשר קיבלו על עצמם את רוע הגזירה כמוות על קידוש השם. הם פנו לקהל בקריאה "אחים, קחו נקמה, נקמה!", ולאחר מכן קראו כולם "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד". ההוצאה להורג בפורים הייתה תקדים מצמרר, והפכה את חג הגאולה ליום של חורבן ואבל 1. היא סימנה את דפוס הפעולה שבו הנאצים הפכו מועדים מרכזיים בלוח השנה היהודי לכלי של אימה ושליטה, והטביעה חותם עמוק על קהילת זדונסקה וולה לקראת המאורעות הקשים שיבואו לאחר מכן.

מעצר עשרת היהודים

לקראת חג השבועות בשנת 1942 נאסרו עשרה יהודים מבכירי ומכובדי הקהילה בזדונסקה וולה. בין העצורים היו שלמה ז'ליכובסקי, חסיד גור שנודע בקולו ובכוחו הרוחני, חותנו בנימין רודאל, מרדכי מורגנשטרן בעל היקב, דוד חזקילביץ', מענדל כהן, הערש לוזער סבורז'ינסקי, הערשל סטרז'ינסקי, שייע בר סנטור, אורי פשצ'יק ויהודה שמול. בניגוד לתלייה בפורים שבה הוצאו להורג מבריחים ויהודים שהואשמו בפשעים פליליים, עשרת הנאסרים בשבועות היו אנשי ציבור יראי שמיים ומעמד, והדבר יצר אווירת פחד חריפה במיוחד בגטו.

כאשר הוזמן ד"ר יעקב למברג, ראש היודנראט, למשרדי הגרמנים ונשאל על תפקידו, נאמר לו כי עליו להיכנס לכלא ולבשר לנידונים את גזר דינם. למברג שאל: "מה עלי לומר להם היא הסיבה לתלייתם?" ונענה תחילה שעליו למסור כי הם נתלים עקב הברחה ופשעים נוספים כנגד האומה הגרמנית. למברג מחה ואמר: "אבל יהודים אלה הם מהדתיים ביותר בקהילה שלנו! הם אנשים ישרים ואף אחד מהם לא עבר על שום חוק". בתגובה פנה המפקד אל כומר שנכח במקום, ששמו היה רב החצר וילהלם וובר, ולאחר התייעצות השיב: "אז אמור להם שהם נידונים לתלייה באשמת פזיזות בקבלת עשרת הדיברות ובאשמת יהירות באמונתם כי הם העם הנבחר. ובכן, היום אני בחרתי בהם בשם הפיהרר. הכומר יידע אותי שבשבועות חוגגים את עשרת הדיברות, ולכן זה יום ההולדת של העם היהודי. ביום הזה, ימות מניין זה של אנשים מרומים ויהירים. אתה משוחרר."

אותו ערב נכנס ד"ר למברג אל בית הסוהר ופגש את עשרת היהודים העצורים. הוא סיפר להם את החדשות ואת הנימוק הרשמי שנמסר לו. בדבריו הביע חרטה על כך שלא הצליח להגן עליהם, ואמר כי הוא מצטער שלא הצליח למלא את אחריותו כראוי. אז השיב לו שלמה ז'ליכובסקי: "אל תדאג, ידידי, עשית כל מה שאפשר לעשות".

תפילת האסירים בערב שבועות

לאחר שנודע לעשרה העצורים כי יוצאו להורג בחג השבועות, פנה שלמה ז'ליכובסקי לד"ר יעקב למברג בבקשה יוצאת דופן: להבריח עבורם לבית הסוהר את כל הדרוש לקיום תפילת חג השבועות, ואף את הציוד הנדרש לתפילת נעילה של יום הכיפורים. כששאל למברג בפליאה "יום כיפור? יש עוד הרבה זמן עד יום כיפור", ענה לו ז'ליכובסקי כי "אנו נקיים את תפילת נעילה של יום כיפור. זה אולי לא יום כיפור על פי לוח השנה, אך זהו יום הדין שלנו. אנו נשאר ערים כל הלילה של ערב שבועות ונתפלל. מחר בלילה אנו נכריז בפני אלוהים שאנו מוכנים לכפר על כל החטאים של העם היהודי". למברג הבטיח לנסות, ולמחרת שב כשהוא נושא עמו את כל שנדרש, כולל שופר.

באותו ערב הפך תא הכלא למעין בית כנסת מאולתר. על גבי רצפת האבן נערכה תפילת חג השבועות במלואה, בליווי פיוטים מיוחדים וקריאת ההפטרה. ז'ליכובסקי אף השמיע את הפיוט "יציב פתגם" המשבח את מתן התורה, וחתם את סדר התפילה בדברי חז"ל על חובת התשובה. לאחר מכן פתח בעצמו את תפילת הנעילה, כשהוא מציב בפני חבריו את סיפורו של רבי יהושע בן לוי שנשאל מתי יבוא המשיח, ונענה כי "היום, אם בקולו תשמעו" 2. דרך סיפור זה ביקש להעניק משמעות עכשווית לשעתם הקרבה. התפילה התקדמה שלב אחר שלב, מתוך תחושת דחיפות של יום דין ממשי.

כאשר הגיעו לשלב בו אמורה להישמע אחת המנגינות המרגשות ביותר בתפילת הנעילה, נעצר ז'ליכובסקי לפתע. הוא פנה לתשעת חבריו ואמר: "בואו נפסיק לשיר ונשמור את המנגינה הזו למחר כאשר נצעד אל הגרדום." מדובר היה במילים "אל נורא עלילה. המציא לנו מחילה. בשעת הנעילה", שנחשבות לשיאו של המחזור הליטורגי של יום הכיפורים. חבריו הסכימו עמו, והם המשיכו בתפילה ללא אותו שיר, כשהם שומרים אותו לרגע האחרון של חייהם. בדיוק בחצות, השעה בה לפי המסורת נפתחים שערי השמים, נשמע קול השופר שתקע בו ז'ליכובסקי. הצליל הארוך והחזק בקע מבין כותלי הכלא, הדהד ברחבי זדונסקה וולה, העיר את מי שעדיין היו ערים והגיע גם לאוזני מי שישנו. היו שראו בו את קולה של הגאולה שהובטח, אף כי נשמע "שלא בעונתו". כך חתמו עשרת הנידונים את לילו של ערב שבועות.

ההוצאה להורג

בבוקר חג השבועות 1942 רוכזו כל יהודי זדונסקה וולה בכיכר העיר, כפי שנעשה גם בפורים אותה שנה. אלפי יהודים הובלו אל השוק, ובהם גם נשים וילדים, והגרמנים הקפידו שכולם יהיו עדים למתרחש. סביב הכיכר הצטופפו גם פולנים ופולקסדויטשים (אזרחים ממוצא גרמני שהיו תושבי השטחים הכבושים), וחלקם הגיעו בלוויית נשותיהם כדי לצפות במחזה. האווירה הייתה חגיגית מצד הגרמנים, שנראו מרוצים מהתפאורה ומהעיתוי, בעוד הקהל היהודי עמד קפוא מול הגרדום, ממתין לרגע הגורלי.

כאשר הובאו עשרת הנידונים על ידי משטרת הגטו, השתרר שקט עמוק. השקט התחלף במלמולים כאשר התברר כי פניהם של הנידונים היו שלוות, ובראשם שלמה ז'ליכובסקי שחייך ופניו קרנו כאילו עמד בבימה של בית הכנסת. בדרכם לגרדום פתח ז'ליכובסקי בקולו המוכר בשירת "אל נורא עלילה. המציא לנו מחילה. בשעת הנעילה", ותשעת חבריו הצטרפו אליו במקהלה. בחזרה השנייה לפזמון נשמעו קולות מהקהל היהודי, ובחזרה השלישית פרצו כל אלפי היהודים בשירה אחידה. המעמד הפך להפגנה רוחנית המונית, חריגה בעוצמתה, והגרמנים נותרו נבוכים לנוכח ההתרחשות שלא תואמה עם תכניותיהם.

עשרה כיסאות הונחו מתחת לעשרה חבלים, מתוך כוונה להאריך את הטקס באמצעות תלייה נפרדת לכל אחד מהנידונים. אלא שברגע המכריע שינה ז'ליכובסקי את מהלך הדברים. הוא ניגש ראשון לכיסא, עלה עליו מיוזמתו, חייך אל החיילים הגרמנים ואל שוטרי הגטו ואמר: "נו?". הוא הראה בתנועת ראשו לעבר החבל שמעליו, מתח את צווארו ואמר שוב: "נו?". דממה השתררה, ואז פתח בקולו החזק בשירת "שמע ישראל". קריאתו הדהדה בכיכר, וכל הקהל היהודי הצטרף בקריאה אחת, בקול רם וברגש עז. עדויות מן המקום מתארות את היהודים כמי ש"היו במצב רוח מרומם, כולם בכו ללא דמעות".

לאחר ההוצאה להורג נותרו יהודי הכיכר לעמוד דוממים ולא התפזרו, חרף הסכנה, כמחווה של כבוד לנרצחים וכביטוי של אי־ציות סמוי לגרמנים. לבסוף השתמשו החיילים ברובים, בכלבים ובשוטרי הגטו כדי לפזר את ההמון. בניגוד למתרחש בפורים, הפעם אישרו הגרמנים להוריד את הגופות מן הגרדום כבר באותו יום, והם נקברו בקבורת ישראל כהלכה.

שמות הנספים

כאמור, באירוע התלייה נרצחו 10 יהודים 3:

  • שלמה ז'ליכובסקי
  • דוד חזקילביץ'
  • מענדל כהן
  • מרדכי מורגנשטרן
  • הערש לוזער סבורז'ינסקי
  • הערשל סטרז'ינסקי
  • שייע בר סנטור
  • אורי פשצ'יק
  • בנימין רודאל
  • יהודה שמול

זיכרון והנצחה

זיכרון תליית עשרת היהודים בחג השבועות 1942 לא נותר רק בזדונסקה וולה עצמה אלא התפשט אל גטאות אחרים בפולין. בעיתונות המחתרתית שהופצה בגטאות שונים פורסמו תיאורים של המאורע, והם הדגישו את עמידתם הרוחנית של הנידונים ואת ההנהגה שהפגין שלמה ז'ליכובסקי. הדיווחים ראו בו דמות יוצאת דופן ושאלו "כיצד נוצר גיבור רוחני כזה, מה ינק מביתו ואיך הכין את עצמו ואת חבריו לקראת מותם". עצם ההפצה המחתרתית של סיפור התלייה העניקה לו ממד סמלי רחב, והפכה את המעשה לא רק לאירוע מקומי אלא לדימוי של קידוש השם בימי החורבן.

עדות מוחשית נוספת להנצחתו נמצאה לאחר המלחמה בארכיון מחתרתי שנחשף בוורשה, שבו נמצא שיר שכתב יצחק קצנלסון בשם "השיר על שלמה ז'ליכובסקי". קצנלסון, מן המשוררים היהודים הבולטים שחוו את השואה, תיאר בשירו את דמותו של ז'ליכובסקי ואת שירתו האחרונה 4.

"השיר על שלמה ז'ליכובסקי" / יצחק כצנלסון

שירו שמים וארץ, זמרו, ישיר אלהים, השם המפורש" ממקומו!
שירו אתם פה כל דרי מטה, שירו למעלה שוכני ברקיע!
שירו כל ש"י עולמות, הריעו, הרנינו השם ז'ליכובסקי שלמה,
כי שם האדם הוא הגדיל עלי ארץ, כבוד האדם הוא הגביה!…

קומה אתה הפיטן הגדול, הוי, קומה הגבר שתום עין, הומרוס,
ודוד, דוד בן ישי, הן תקום! נעים זמירות, כנורך הן תטולה!
עורו הנבל, עורו! נימיו באצבעותיכם נדיבות תעוררו,
ושירו־נא שיר לשלמה, שיר ליהודי מזדונסקא־וולא.

שירו, נחמו, נחמו אדמתי… דברו על לבה, קראו למשפלת:
אשריך, אדמה, אשריך, שנית כי בחסד חוננת, בברכה נאצלת…
ומי אתה הירקלס, מי אכילס, מי הקטור ומהו –
בפני זה הגבור מזדונסקא־וולא, אשר שם בשוק נתלה הוא?

קול ענות, קול תשואות… זדונסקא־וולא הומה ומהמה ורוגשת,
ערב שבועות היום, לפני מתן תורה, ורואים שכך הוא:
כי הנה נפתח הגיטו הסגור, ועדת הגויים מסביב מתכנסת,
אך הם, הגרמנים, בהכנות לכבוד יום החג פה יטרחו.

הם פתחו לרוחה את הגיטו, ויפשקו השערים עד כי נפערו, –
מותר לבוא היום פנימה, הגיטו מה צר ומכוער הוא,
אך רבה הראוה שתהיה פה, לכו כולכם, הן תלכו, תתבוננו:
בלב השוק כבר נצבו התליות, כבר עשר תליות שם הוכנו.

באים הגרמנים מרצונם אל פאת העירה המגודרת,
היהודים בעל כרחם ממעונם הובאו אל השוק, הובהלו,
כי יראו בעיניהם… הסו: מוליכים כבר… מעל הכתב עשרת
שמות יהודים נקראים, עשרה נבחרים, מצוינים, עשרת היהודים הללו!

שלמה ז'ליכובסקי!… בת־קול פעמה באויר וצללה,
המה זה השם, היהודי, אזני קרובים ורחוקים שמעוהו,
ואחד מן המנין", כאלו מי קרא לו, נשא ראשו למעלה,
הנה הוא, הביטו בו! לעולם עוד באחר לא תחליפוהו!

שלמה ז'ליכובסקי מזדונסקא־וולא… אם הד נעלה, נאה ממנו
לשם אגממנון, איש מיקני, הוא המושל על פני אכיה?
הוי, איש יהודי בגבורים! שגיא אתה וחזק מן המיקני,
מרום נבט, נשקף בזיו פניך, יה, רבון עלמיא.

שלמה ז'ליכובסקי – מין שם הוא זה ? או ראשית לזמר פה ירונו?
ההד צלל על פני השוק. המה בכל אזן והריע –
הנהו! מעל במה בבית הכנסת יעמוד הכן על הגרדום הוא,
ואור משנה ממבטו לאור חמה ולתכלת הרקיע…

שלמה ז'ליכובסקי!… מין שם הוא, שם של יהודי, ניב יהודים יביע
המיתו כבשה הפעם כל השוק, היא מופלאה כל־כך, מוזרת…
תנו גביע יין על כפו השטוחה, תנו ויקדש על הגביע…
מי השר ? מי פתח בשוק פה בשירה כזו נאדרת ?

הוא לבדו, לבדו ברוב דבקות פתח בשיר לפני המות,
וכמו לא לבדו הוא, כמו עמו ישיר כל עם ישראל יחד –
הוא שר, ומגרונו שרים כולם, כל היהודים, עדה נלהבת,
על כן רוחו התפעמה כה, והוא כסערה המתלקחת.

אך הנה מבחין הוא: לא! הקהל איננו שר… זה אך נדמה לו
כי סביבו כל העדה כולה יחד עמו היא מזמרת.
אין שרים גם אצל התליות, גם לא הם, היהודים הללו!
ורוגש יפנה לעברם, ישא דברו להם, מלים כאש בוערת :

"למה זה, הוי, למה, יהודים, ראשיכם כבדו פתאום, כה שחו,
למה זה פניכם לבשו קדרות, תעמדו אלמים כולכם, בלא נוע…
חזקו־נא, התחזקו באמונה, ממנה עוז תשאפו,
יהודים עלולים, חלילה, במרה שחורה לשקוע!

"יהודים! ערב שבועות היום: מחר תורתנו הנצחת.
הקדושה, נתנת לנו שוב, אשר היא מאז נחמתנו,
וגם אנו, אנו ביחוד, הגם שלא נזכה לכך עוד,
אסור לנו היום למשוך עצבות עלינו.

"הוי, יהודים, נגילה נא! אשרינו שמיתתנו כך היא!
כי בעד הכלל נמסור נפשנו ולקדוש השם עתה נלכה!
למות על התליה זכותנו הגדולה היא,
נשירה נא, יהודים, בשיר וזמר נשתפכה".

וככלותו דברי הקדש, כמו אבן מעל לבו נגולה,
וישא ראשו המפואר בהוד אל תכלת שמי שמים,
ואת שיר העיר ירושלים הוא שר בשוק בזדונסקא וולא:
"ירושלים, קרית עד… אזכרה אלהים ואהמיה".

"אזכרה אלהים" —
והיה שר וחוזר ומטעים:
מדי זכרי זאת, אלהי.
וי, וי.

"ואהמיה" – אנהם ממכאובי…
"בראותי כל עיר על תלה בנויה"…
אהה, אהה!
כל עיר אחרת
בנויה לגאון ולתפארת,

ו"עיר אלהים" – עיר אלהינו,
עיר קדשנו,
"משפלת",
אללי!
ביד זדים מחוללת
ומשפלת לבלי די –
"עד שאול תחתיה".
"ובכל זאת" – ואף על פי כן,
"אנו ליה" –
מסורים אנו לאדוני בכל נפשנו ומאדנו,
מסורים אנו לאדוני האדונים בכל נפשנו ומאדנו,
"ועינינו ליה" –
רק אליו נשואות עינינו…

ככה שר לירושלים, שפך שיחו לה,
ראשו מורם, מלבין גרונו… והשירה נגרה, קלחה,
והיא כצרי לשבורי לב, ליהודים בזדונסקא־וולא,
וכנסך נחמה לנשמתם… ככה שר הוא ככה.

ויהודים בזדונסקא־וולא הטו אוזן, נער וזקן,
ונתאוששו, ודמעות חמות מעיניהם זרמו,
ורבון עולם חיך נוגה גם הוא, בנגה אור, כי מצא חן
גם שלמה ז'ליכובסקי בעיניו, גם הזמר – השנים לו ינעמו.

הוא אהבו, את שלמה בנו, החלש, חור, אין דם, –
הוי, מי במלוא תבל שלי עוד חזק כמוהו, מי פה?
אליו, אליו אז התפללתי ביום בראי אדם,
הוי, טפוח חלומי וגעגועי, בחירי רצתה נפשי בו!

שירה עוד, המוג באש, עלה בזמר הגבוה,
הוא עולה ועולה עמו כל העדה שם, הנקהלת,
שלמה ז'ליכובסקי – הוא רצוף אהבה כולו, וגם שירו כמוהו.
ויהודים, עדה שלמה, עומדה בוכה, מנוחמת ומחושלת.

הוא עולה, ויהודים עולים עמו, מנוחמים ומאומצים,
מה נכספו עתה להיות עם העשרת, נפשותם תהמינה
לו אך נתן להם, והתפרצו אל התליות: "רוצים
גם אנו בכך!… כולנו פה, בזדונסקא־וולא, קדושים נהיה נא!"

והנה זה באה בריה צהובה, חית טרף, אל שלמה, בינתים.
העורף מאדם, הפרצוף טפש, קהה – כדמות מסוה הוא,
ויך על פני איש האלוהים, השר את שירת ירושלים,
ושלמה שר, מוסיף לשיר, ואינו יודע כי מוכה הוא.

לרום יביט. אינו רואה אותו, את הנקלה, את הפושע,
השרץ הטמא, אשר נתר אליו כל פעם וכמתגנב הוא,
זה מכה, סוטר אותו, הסטירות עונות בקול, אך השיר גובר ומתגבה!
השיר הזה – נכאיו נוגים כל־כך, אך את הנפש ישובבו!

הוא שר, ושרים כל הקדושים עמו, שיר האהבה לירושלים,
עיר הקודש, אשר אכזרי גויים באו בגבולה והחריבוה.
הם שרים ומכים על לב, ודמעות תרדנה העינים,
ושם עמם סורר אחד, בונדאי לפנים, גם הוא עמם ינוע…

אשמנו… אמנם כן, אשמנו, כי בגדנו,
דברנו דופי בחלקנו לעולם הזה… כחשנו…
התכחשנו אל יסוד נפשנו, אל אשר נועדנו,
הוי, אזכרה… השיר הזה: בו כולנו בטרם מות התקדשנו.

בין כה וכה והתלין פקד כי החבלים אליו יוגשו,
והוא מטיל על צואריהם את החבלים בתנועה דוממה
עשרה צוארים חמים, יוד זוגות עינים פקוחות, עשרה לבבות יהמו ירגשו,
והם גם עמודים עשרת, מעשה מקשה, צוקי סלעים עשרת המה.

כה עומדים הם, נמרצים, כנשרים בטרם עוף, נכונים להרקיע,
ועיניהם אל שלמה ז'ליכובסקי מסירות ואהבה תשאנה –
ויקרא שלמה בחדוה להם, ובקול גדול הביע:
"ערב שבועות היום! הבו, יהודים, וברקוד נצא נא!

הבו ונצא פה במחול, ברקוד כשר לפני המות!
מה טוב ומה נעים חלקנו! פה בלב השוק, בתוך,
לתת נפשנו נדבה בעד כלל ישראל, לעלות עולה כליל על המזבח!
גם החומר שבנו כנפש יערוג לכך – נרקוד נא, יהודים, בלב שמח!"

רגע – והוא פושט ידו, מטה ראשו, מגביה כתף.
וגם רעיו, קדושים תשעה, בעיניהם למעלה ידבקו, –
וירץ אליהם הגרמני, משתער בשצף קצף,
ועל צואריהם עניבת החבל מהדק הוא

¥

שירו שמים וארץ, זמרו, ישיר אלהים, "השם המפורש" ממקומו,
שירו אתם פה כל דרי מטה, שירו למעלה שוכני ברקיע,
שירו כל ש"י עולמות, הריעו, הרנינו השם ז'ליכובסקי שלמה,
כי שם האדם הוא הגדיל עלי ארץ, כבוד האדם הוא הגביה!

על־כן שירו שיר שבח לו תחת שמים,
זמרו, בני אדם, תהילה לו!
העוד איש כמוהו ראיתם בעינים?
כמוהו שני אם נמצא לו?

הללוהו ימים וכל ארץ מתחת,
גבעות, עמקים, עצי־יער רננו!
שירו שיר לשלמה, ליהודי, שירו יחד,
אמרו כאלהים: הוא מצא חן בעינינו!

ושמשות, שירו שיר, וכוכבי כל תבל זו,
זמרו לו באור ובנחת הנעימו,
ספרו שיר על גבור גבורים, והלל לו,
פארוהו בשיר, יהודי היהודים הוא!

הגידו כבודו, אף כי הוא מעודו
איש בקרב לא הרג, לא קלע חץ פולח.
הללו, אם גם דם לא שפכה זו ידו.
שירו שיר, אם גם אין הוא רוצח.

לא הפך עיר וכפר מימיו לתל הרס,
לא נשא במכונה כמו סער,
לא הטיל קלעי־מות באיש עלי דרך,
לא שלף גם כל חרב מתער.

שאו שיר לגבור עירה הנדחת,
זו על סמטותיה נגולה,
שירו, דברו לו שיר, ראו דמותו, היא זורחת
היא דמות הקדוש מזדונסקא־וולא.

בישראל מצאה קהילת יוצאי זדונסקה וולה דרך להנציח את בני עירם שנספו. בשנת 1954 הקים ועד הארגון גל־עד בבית העלמין טרומפלדור בתל אביב, לזכרם של חללי העיירה. באתר זה הוטמן אפר ממחנה ההשמדה חלמנו, לשם גורשו יהודי זדונסקה וולה באוגוסט 1942, אפר שהובא ארצה בידי זליג פרנקל, יליד העיר.

כיום עומד בראש ארגון יוצאי זדונסקה וולה בישראל צבי שטרן, והארגון מקיים מדי שנה שני טקסי זיכרון מרכזיים: האחד בבית העלמין טרומפלדור למרגלות הגל־עד, והשני ביד ושם בירושלים. בטקסים אלה מציינים את זכר עשרת היהודים שהוצאו להורג בחג השבועות, לצד זכר כל בני הקהילה שנספו בשואה. כך נשמר זכרם של הנידונים ושל הקהילה כולה, והאירוע הפך לחלק בלתי נפרד מהמורשת ההיסטורית של יוצאי זדונסקה וולה ושל זיכרון השואה בכלל.

לקריאה נוספת

  • יצחק ניומן עם מיכאל פאלנסיה־רות, The Narrow Bridge: Beyond the Holocaust, הוצאת אוניברסיטת אילינוי, 2000.
  • גל לירן, "פורים 1942 בזדונסקה וולה", אתר עלילונה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. גל לירן, "פורים 1942 בזדונסקה וולה", אתר עלילונה.
  2. ((יצחק ניומן עם מיכאל פאלנסיה־רות, The Narrow Bridge: Beyond the Holocaust, הוצאת אוניברסיטת אילינוי, 2000. עמ' 90.
  3. יצחק ניומן עם מיכאל פאלנסיה־רות, The Narrow Bridge: Beyond the Holocaust, הוצאת אוניברסיטת אילינוי, 2000. עמ' 92.
  4. "השיר על שלמה ז'ליכובסקי" / יצחק כצנלסון", ארגון יוצאי זדנוסקה וולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back To Top

תפריט נגישות